Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Khamis, 10 Januari 2013

ANALISIS : MAMPUKAH PAKATAN MERAIH 123 KERUSI DALAM PRU 13 ?

Sumber : Pencacai SeMalaysia

Tahun 2013 dianggap tahun penentu bukan setakat Barisan Nasional (BN) tetapi juga Pakatan Rakyat dalam melaksanakan misi masing-masing setelah BN tidak mengadakan pilihanraya umum tahun lalu seperti yang diramal pelbagai pihak.
Bagi BN, peluang untuk mempertahankan kuasa mungkin kini dianggap mustahil berdasarkan kiraan semasa jumlah kerusi yang bakal dimenangi rejim itu sejak berkuasa 55 tahun lalu.
Manakala Pakatan Rakyat yang mencatat sejarah menafikan majoriti dua pertiga BN buat kali pertama empat tahun lalu kini optimis mampu menakluk Putrajaya juga berdasarkan anggaran semasa yang dilakukan beberapa pemimpin dari pakatan itu.
Imbas kembali pilihanraya umum ke-12 pada 2008, BN cuma memperolehi 140 kerusi, jauh daripada prestasi terbaiknya pada 2004 apabila menyapu 198, kehilangan sebanyak 58 kerusi semasa tempoh 100 hari bekas perdana menteri, Abdullah Badawi mengambil alih tampuk pemerintahan dari Mahathir Mohamad.
Manakala Pakatan Rakyat berjaya merampas 82 kerusi parlimen dengan hanya dua kerusi masing-masing dapat diperolehi dari Borneo iaitu Kota Kinabalu dan Bandar Kuching, kedua-duanya menerusi DAP.
Secara keseluruhannya, terdapat 165 kerusi berada di Semenanjung Malaysia dan 25 di Sabah serta 31 kerusi di Sarawak dan satu di Wilayah Persekutuan Labuan, menjadikan keseluruhannya 222 kerusi.
Secara matematik, jika Pakatan Rakyat berjaya mengekalkan kesemua 80 kerusi di Semenanjung, mereka masih memerlukan 32 kerusi lagi untuk memerintah Putrajaya, itu pun cuma memperolehi majoriti mudah 112 kerusi, dan masih belum dianggap selesa.
Persoalannya, mampukah 32 kerusi ini sekurang-kurangnya dicapai?

Jawapannya, mustahil dan tidak mustahil.
Dengan anggaran semasa pecahan kerusi parlimen di Semenanjung, Pakatan Rakyat mesti memperolehi kerusi di Johor, Pahang, Perak, Terengganu, dan Negeri Sembilan untuk menyokong sebarang kemungkinan yang berlaku di Sabah dan Sarawak.
Dalam pilihanraya umum lalu, Pakatan Rakyat menang 13 daripada 24 kerusi di Perak, dua daripada 14 kerusi di Pahang, tiga daripada lapan kerusi di Negeri Sembilan, satu daripada lapan kerusi di Terengganu dan satu daripada 26 kerusi di Johor.
Negeri-negeri lain termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sudah dianggap tepu kerana peluang untuk menambah kerusi parlimen dianggap sukar kerana ia merupakan kubu kuat mereka secara tradisinya.
Cuma beberapa kerusi BN yang bermasalah seperti Sabak Bernam, Temerloh dan Lumut boleh dianggap mempunyai peluang terbaik untuk dirampas berdasarkan perkembangan semasa.
Pakatan Rakyat mesti menambah sekurang-kurangnya lima kerusi di Perak, tiga di Pahang, dua dari Negeri Sembilan, tiga dari Terengganu dan lapan di Johor bagi menjadikan jumlah keseluruhannya 21 kerusi.
Namun itu masih belum cukup kerana jumlahnya cuma 101 sedangkan mana-mana pihak memerlukan 112 kerusi bagi membentuk kerajaan secara majoriti mudah.
Dari mana datangnya baki sekurang-kurangnya 11 kerusi itu?
Pastilah dari Sabah dan Sarawak yang mempunyai 56 kerusi parlimen keseluruhan dengan pecahan sasaran Pakatan Rakyat pula adalah tujuh dari Sabah dan empat dari Sarawak, tidak termasuk Kota Kinabalu dan Bandar Kuching.
Apakah sasaran tersebut kini mustahil?
Jawabnya tidak, malah Pakatan Rakyat kini boleh memperkukuhkan jumlah kerusi yang dmenangi kepada 123 seperti yang disasarkan lebih tiga bulan lalu.
Ini bermakna, Sabah akan menyumbang tambahan lima lagi kerusi menjadikan 12 manakala Sarawak pula menambah enam lagi menjadikan 10 keseluruhan.
Soalan seterusnya, dari mana datangnya kerusi-kerusi tersebut?
Senarai terbaru yang dikeluarkan sekretariat BN melalui sumber dari Cawangan Khas menyebut, kerusi-kerusi yang bakal dimenangi Pakatan Rakyat di Sabah adalah Kudat, Kota Belud, Tuaran, Sepanggar, Beaufort, Keningau, Tenom, Pensiangan, Sandakan, Kinabatangan, Tawau dan Kalabakan.
Manakala di Sarawak pula, parlimen Mas Gading, Stampin, Kota Samarahan, Serian, Sri Aman, Julau, Kanowit, Bintulu, Miri dan Limbang sudah dianggap kerusi kelabu untuk BN ekoran pertelagahan dalaman antara parti komponen yang semakin parah.
Saya mendapat maklumat minggu lalu, sembilan ahli parlimen dari Parti Pesaka Bumiputera (PBB) yang ketuanya adalah ketua menteri sendiri, Taib Mahmud, bakal digugurkan menyebabkan krisis BN negeri makin ketara walau disenyapkan dari media arus perdana.


Kesemua kerusi-kerusi yang disenaraikan di atas merupakan kerusi yang seharusnya dimenangi Pakatan Rakyat dengan syarat meletakkan calon yang boleh diterima majoriti penduduk setempat bagi menafikan peluang penyandangnya dari BN untuk kekal sekurang-kurangnya sepenggal lagi.
Itulah sebabnya mengapa perdana menteri Najib Altantuya enggan memanggil pilihanraya umum tahun lalu kerana data-data di atas diperolehi awal bulan Disember tahun lalu dan perkiraannya Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 (BR1M 2.0) diharap akan menterbalikkan keadaan itu.
Namun apakah Pakatan Rakyat boleh 'bernafas lega' buat masa ini?
Saya anggap ia bukanlah penamat kepada usaha menarik seberapa banyak sokongan terhadap Pakatan Rakyat malah ia mesti dijadikan pembakar semangat untuk terus merealisasikan data yang terhidang di depan mata kini menjadi realiti buat kali pertama dalam sejarah negara.
Tiada yang mustahil asalkan bekerja kuat dari sekarang sehinggalah semboyan pilihanraya dilaung Najib Altantuya yang kini berdepan situasi sebagai perdana menteri pertama dalam sejarah gagal memperolehi mandatnya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan