Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Isnin, 7 Mac 2011

PENDAFTARAN PAKATAN RAKYAT: APA KERJA ROS ?

Gabungan pembangkang telah memohon untuk mendaftar secara rasmi, tetapi Pendaftar Pertubuhan (ROS) masih belum meluluskannya.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Wan Ahmad Wan Omar dilaporkan berkata Pakatan Rakyat perlu mendaftar dengan ROS sebagai satu entiti politik.

Menurut beberapa ahli politik pembangkang, permohonan tersebut telah dikemukakan kepada ROS sejak November 2009.

Naib presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, mereka telah mengemukakan permohonan kepada ROS ketika Datuk Zaid Ibrahim masih bersama gabungan itu. Zaid kini presiden parti KITA.

Setiausaha agung DAP Lim Guan Eng mengesahkannya: “Kami telah pun memohon secara rasmi.”

pkr congress pc 271110 saifuddin nasutionSetiausaha agung PKR, Saifuddin Nasution berkata beliau percaya
SPR mungkin tidak jelas mengenai isu itu.

"Saya percaya apa yang timbalan pengerusi SPR maksudkan ialah untuk kami mendaftar dengan SPR di bawah satu logo, untuk digunakan semasa pilihan raya.

"Bagaimanapun, sebelum kita boleh daftar logo kita, kita perlu didaftarkan sebagai satu entiti politik, yang telahpun dilakukan apabila Datuk Zaid bertanggungjawab (mengendalikan perkara itu)."

Saifuddin kemudian mengaitkan isu tersebut dengan cara ROS beroperasi, dengan berkata permohonan Pakatan masih diproses, sedangkan kelulusan permohonan parti KITA nampaknya dibuat dengan cepat.

"Kami belum dengar apa pun mengenai permohonan kami itu, kecuali satu permintaan untuk memasukkan perkataan 'Malaysia', menjadi 'Pakatan Rakyat Malaysia', bagi mencerminkan agenda nasional," katanya.

Semalam Wan Ahmad dilaporkan berkata pakatan itu perlu didaftarkan kerana mereka selalu dilihat melanggar peraturan kempen pilihan raya, terutama berhubung isu penggunaan logo.

Katanya, sudah berulang kali dinyatakan sejak pilihan raya kecil yang lepas, logo parti yang tidak bertanding dilarang dipasang atau digunakan untuk berkempen kerana ia menyalahi Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Bercakap kepada pemberita sewaktu pilihan raya kecil DUN Kerdau di Temerloh semalam. Wan Ahmad dilaporkan berkata perkara itu, jika terus dilakukan, akan menimbulkan masalah kepada SPR dan polis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan