Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Sabtu, 7 Mei 2011

RAKYAT SINGAPURA MENGUNDI HARI INI

Pusat mengundi bagi pilihan raya umum Singapura dibuka pagi ini dengan pilihan raya umum yang dianggap paling 'panas' di republik itu bagi dekad ini.

Menurut AFP, seramai 2.2 juta pengundi berdaftar layak mengundi bagi memilih 82 daripada 87 wakil Parlimen selepas lima kerusi dimenangi tanpa bertanding oleh calon Parti Tindakan Rakyat (PAP), termasuk bekas Perdana Menteri Singapura sejak 1965, Lee Kuan Yew.

NONEAnak Kuan Yew, yang juga Perdana Menteri, Lee Hsien Loong, mengetuai PAP pada pilihan raya ini untuk penggal kedua sejak mengetuai kerajaan pada 2004.

Parti pembangkang hanya memenangi dua daripada 84 kerusi yang dipertandingkan pada pilihan raya umum 2006 lalu tetapi kali ini mensasarkan untuk meningkatkan jumlah kerusi.

Sementara itu, Bernama melaporkan rakyat Singapura mula mengundi di 782 stesen mengundi yang dibuka seawal pukul 8 pagi ini.

Kumpulan muda Singapura mewakili bahagian penting dalam 2.35 juta pengundi kali ini, dalam pilihan raya yang menyaksikan parti pemerintah PAP berhadapan dengan cabaran getir buat pertama kali, apabila parti itu dicabar di 82 kerusi yang ditandingi.

Thousands of spectators gather at an Singapore People's Party's (SPP) election campaign rally at Bishan Stadium 2Selain PAP yang diterajui oleh Perdana Menteri Lee Hsien Loong, lain-lain parti politik yang bertanding ialah Parti Pekerja pimpinan Low Thia Khiang, Parti Reformasi pimpinan Kenneth Jeyaretnam dan Perikatan Demokratik Singapura pimpinan Chiam See Tong, yang dianggotai Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura (PKMS) dan Parti Rakyat Singapura (SPP).

Parti lain termasuk Parti Perpaduan Nasional (NSP) dan parti Demokratik Singapura (SDP).

Selasa lalu dalam satu tindakan yang boleh dianggap jarang sekali berlaku, Lee memohon maaf kepada rakyat Singapura terhadap sebarang kesilapan yang dilakukan kerajaan.

Bapa Lee, Menteri Mentor Kuan Yew awal-awal sudah menang tanpa bertanding.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan