Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Khamis, 4 Ogos 2011

PAKATAN TERBUKA BUAT KU LI


Jika dia terus berdiam diri di sarang UMNOnya di Gua Musang, Najib dan UMNO tidak akan berani mengusiknya. Jika dia tidak dicalonkan semula di Gua Musang oleh BN, dia akan bertanding atas pentas apa jua, dan saya amat yakin Pakatan Rakyat akan memberi laluan kepadaya untuk mengalahkan calon BN selain daripadanya. 

Subky Latiff, Harakah Daily 

APABILA Tengku Razaleigh Hamzah dan beberapa orang bekas orang kuat Barisan Nasional membentuk NGO bernama Amanah,  mengaitkannya dengan legasi Tunku Abdul Rahman Putra dan pesan amanah kemerdekaan yang ditinggalkan, maka ia terdedahkan kepada serba spekulasi.
Kenyataan awal pelancaran Amanah itu baik dari Ku Li dan rakan kanannya Tan Sri Kadir Shikh Fadhir mengkritik politik dan pimpinan Perdana Menteri Najib yang mereka kira tidak sejalan dengan semangat amanah kemerdekaan yang dibawa Tunku dulu.
Ku Li dan Amanahnya akan membuat penjelasan lanjut tentang dakwaan itu dan menariknya ia berlaku di ambang PRU 13 dan sejurus selepas tsunami Bersih 2.0 yang menggegarkan tembok pentadbiran Najib dan BN.
Reaksi awal tidak segara datang dari Najib tetapi datang dari pihak yang boleh dikira proksinya iaitu Zaharin Hashim, MP pelarian PKR Bayan Baru. Ia tidak datang dari UMNO yang sah dan tidak juga dari kerabat BN.
Tetapi suaranya dipercayai mewakili kekhuatiran Najib.
Politik Ku Li kira-kira adalah gara-gara risikan kerabat Pakatan Rakyat menganjurkan Ku Li boleh alih peranan Datuk Seri Anwar Ibrahim ditakdirkan ketua pembangkang itu dipenjarakan atau dijatuhkan hukum yang melarangnya jawatan awam politik.
Mungkin fikiran mengaitkan Ku Li dengan perkembangan pembangkang itu ada asasnya, tetapi bom asap yang dilepaskan oleh Zaharin itu adalah bagi menolak supaya Ku Li terkeluar dari sarang UMNOnya dan segeralah berambus ke gelanggang Anwar.
Kemahuan Najib ia supaya Ku Li tidak lagi jadi duri dan ancamannya dalam UMNO. Kiranya Najib mulai berada di sarang UMNO yang Abdullah Badawi bertinggik dulu, maka Ku Li adalah antara calon berpotensi untuk menolaknya sama seperti Najib menolak Tun Lah dulu. Akan kurang satu ancamannya dari dalam.
Bagi Zaharin adalah untuk mendapat sedikit untung dari apa jua yang boleh melemahkan Anwar dan PKR. Sekali pun dia payah untuk mendapat kedudukan dalam UMNO selepas PRU nanti, tetapi dia boleh menumpang kasih dari Najib kiranya kembali berkuasa.
Tetapi bagi Ku Li tidak beroleh apa-apa kerugian dari politik bom asap yang dilepaskan oleh Zaharin itu.
Jika dia terus berdiam diri di sarang UMNOnya di Gua Musang, Najib dan UMNO tidak akan berani mengusiknya. Jika dia tidak dicalonkan semula di Gua Musang oleh BN, dia akan bertanding atas pentas apa jua, dan saya amat yakin Pakatan Rakyat akan memberi laluan kepadaya untuk mengalahkan calon BN selain daripadanya.
Hayat politik Zaharin dipercayai berakhir sebaik Parlimen dibubarkan, tetapi Ku Li mulai ada harga yang tinggi baik dia kekal dalam UMNO atau pun dia ditolak keluar dari UMNO.
Jika Najib dan UMNO menang lagi dan Ku Li adalah dalam UMNO, maka Ku Lilah tumpuan UMNO bagi mendepani politik Najib yang serba uzur itu. Sekali pun Najib kembali berkuasa tetapi kedudukannya lebih teruk dari kedudukan Tun Lah dulu. Giliran Ku Li sekali lagi menawar diri menjadi calon Presiden UMNO.
Kali ini peluang Ku Li lebih baik dari sebelumnya.
Tetapi kalau digugurkan UMNO di Gua Musang, Pakatan Rakyat adalah terbuka kepadanya. Memang Pakatan Rakyat terbuka untuk semua orang kecuali Dr. Mahathir.
Dan kalau sudah ada kemputusan Anwar tidak boleh menyertai pilihan raya, maka keadaan Ku Li mungkin terapung ketika itu tetapi harganya tinggi. Tidak kira dia akan menggantikan Anwar atau tidak, tetapi dia dapat menambah satu gambar lagi dalam poster Pakatan Rakyat, setanding dengan gambar Tok Guru Nik Aziz, Tok Guru Haji Hadi, Lim Kit Siang dan Anwar.
Tidak penting sama ada Ku Li sudah dirisik atau tidak. Dengan dia menubuhkan Amanah, dia mulai menjadi bahan politik yang panas.
Jika dihantar oleh merisiknya pun tidak ada yang merugikan PR. Jika dia menolak, maka PR tetap dalam keadaannya yang ada, dan kedudukan Anwar tidak akan bertukar dari keadaan yang payah kepada keadaan yang senang. Anwar hanya akan senang kira PRU 13 ini memihak kepada Pakatan.
Tetapi jika Ku Li memberi jawapan positif kepada risikan itu, ia bukan sekadar bom asap kepada politik negara, tetapi ibu segala bom.
Tidak salah Ku Li dirisik dan dipujuk. Tentunya seseorang itu mahu dihargai. Bukan tujuan saya mahu menyamakan Ku Li dengan Abu Sufian. Abu Sufian sudah tidak ada harga pada Rasulullah SAW sekali pun dia masih orang kuat Quraisy.
Bapa saudara Nabi, Abas memujuknya supaya beriman ketika baginda sudah dalam perjalanan untuk membebaskan Mekah. Dia pun beriman. Nabi menghargainya dengan menyatakan siapa yang berlindung di rumah Abu Sufian dijamin selamat.
Sikap di saat terakhir Abu Sufian itu membantu Nabi masuk Mekah tanpa halangan.
Merisik Ku Li dan dia  tahu pula membawa diri menyesuaikan dengan keadaan, memberi banyak manfaat kepada semua kecuali UMNO dan  BN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan