Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Rabu, 11 Mei 2011

FELDA : NOSTALGIA 80AN

Perjuangan Awal Peneroka Felda

OLEH : SUHAIMI SAID

Di awal tahun 80-an, saya dilantik sebagai Anggota Lajnah Undang-undang PAS Pusat yang dipengerusikan oleh Wan Mutalib Embong. Saya dibenarkan untuk memilih tugasan dan bertanggungjawab untuk memperjuangkan hak dan kepentingan peneroka Felda.
Ketika itu, semua tanah rancangan Felda berpagar termasuklah di pintu masuk. Tidak mudah untuk melepasi pagar ini jika seseorang itu disyaki atau sebagai orang yang tidak dialu-alukan.
Saya dicop sebagai seseorang ‘persona non-grata’, iaitu seseorang yang tidak dialu-alukan di dalam rancangan Felda.
Atas kerjasama yang diberikan oleh penyokong-penyokong pembangkang, saya berjaya memasuki semua tanah rancangan Felda. Namun, di sesetengah kawasan, saya dihalang oleh pengurus Rancangan.
Saya akan ceritakan peristiwa demi peristiwa di semua Rancangan Felda yang saya lawati waktu itu. Saya mulakan dengan peristiwa di Felda Jengka 22.
Dengan bantuan penyokong PAS (waktu itu belum ada cawangan PAS di sana), saya memasuki Felda Jengka 22 kerana diundang oleh peneroka-peneroka bagi menerangkan kedudukan mereka di bawah Surat Perjanjian di antara peneroka dengan Felda.
Ada lebih kurang 40 orang peneroka hadir di sebuah rumah di rancangan itu. Saya hadir dengan membawa sebuah set radio dan mikrofon.
Melalui set radio dan mickrofon itu kami perbetulkan gelombangnya dan radio itu berfungsi sebagai pembesar suara. Ramai lagi yang membawa radio masing-masing dan dengan penyelarasan gelombang, maka aliran suara yang kuat boleh memecahkan kesepian malam.
Sebaik sahaja mahu memulakan taklimat mengenai Surat Perjanjian di antara Peneroka dengan Felda, tiba-tiba hadir seorang yang agak segak bersama rakan-rakannya cuba memberhentikan ceramah saya itu.
Apabila saya enggan, dia menyatakan bahawa dia adalah Pengurus Felda dan berhak memberhentikan ceramah itu.
Saya ‘lecture’ sedikit tentang undang-undang kepada Pengurus Felda itu. Baik dibawah perlembagaan Persekutuan mahu pun di bawah Akta Polis. Saya cabar pengurus itu dimanakah kuasa yang ada padanya mengikut undang-undang.
Sudah tentu dia tidak ada jawapan. Dia cuba rampas mikrofon ditangan saya. Saya tepis tangannya dan rampas kembali mikrofon itu.
Saya minta pengurus itu bersabar mendengar penerangan dari saya dan tidak mengambil tindakan liar.
Entah bagaimana tiba-tiba pengurus yang nampak ganas tadi menjadi senyap dan duduk di tepi tangga mendengar ceramah saya hingga ke akhir.
Selepas habis ceramah, saya jemput pengurus naik ke atas rumah dan kami minum bersama. Pada waktu itu dia menyatakan bahawa dia hanya menjalankan tugas atas arahan.
Selepas minum bersama, saya meninggalkan majlis dan pengurus itu bukan sahaja bersalaman dengan saya tetapi dia juga bersalam dengan semua yang hadir dengan berkata: “Minta maaflah,”
Isi kandungan ceramah saya mengenai peruntukan surat perjanjian di antara peneroka dan Felda akan saya paparkan di halaman yang lain setelah kisah-kisah menarik tentang peristiwa-peristiwa yang saya lalui di rancangan-rancangan Felda pada awal tahun-tahun 80-an dipaparkan di blog

Tiada ulasan:

Catat Ulasan