Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Khamis, 19 Julai 2012

FENOMENA PENYERTAAN ARTIS KE DALAM PAS

Sumber : Harakah Daily

Penyertaan selebriti dari kalangan artis dan seniman ke dalam PAS, sama ada menjadi ahli parti itu atau menghadiri program-program PAS bagaikan satu fenomena muktahir ini.

Ironinya, kemunculan mereka di pentas-pentas PAS membawa satu mesej yang begitu penting kepada masyarakat.

Penerimaan mereka terhadap PAS menjadikan parti Islam itu berjaya mengubah pandangan masyarakat kononnya PAS hanya sebuah parti yang sesuai di kampung.

PAS for All

Malah, penglibatan selebriti ini juga selaras dengan slogan 'PAS For All', yang tidak mengira latar belakang.

Jika dahulu, amat sedikit anak muda yang berminat dengan PAS.  Namun kini, ia mula berubah.  Artis dan kakitangan kerajaan juga ketakutan untuk menyatakan sokongan mereka terhadap PAS.

Persoalannya, sejauhmanakah penglibatan mereka ini memberi impak kepada Pakatan Rakyat, khususnya PAS? Lebih-lebih lagi di saat menjelang pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Mampu ubah persepsi rakyat


Berdasarkan perbualan dengan beberapa responden, kebanyakan mereka menyambut baik penyertaan selebriti-selebriti menyertai PAS. Selain mampu mengubah persepsi rakyat yang sebelum ini takut menyertai PAS, ia juga dikatakan mampu menarik lebih ramai anak muda mendekati diri terhadap PAS.

Lebih-lebih lagi, selebriti seperti Abby Abadi, Bob Lokman, Hairi, Aishah, Yatt Hamzah serta beberapa yang lain itu mempunyai kelompok peminat mereka sendiri dan mereka juga ikon anak muda selama ini.

"Tiada apa yang perlu ditakutkan tentang PAS.  Jika artis sendiri sudah berasa selesa dengan PAS, yang sebelum ini digambarkan sebagai ekstrim dan sebagainya, bukan menjadi alasan untuk golongan atas pagar untuk menyertai PAS," kata seorang sahabat.

Tidak kurang juga berpendapat, ia juga memperlihatkan kematangan mereka dalam berpolitik, yang mana sebelum ini mereka hanya tertumpu kepada dunia mereka semata-mata.

Namun, dalam keghairahan penyokong-penyokong PAS teruja dengan kemunculan selebriti-selebriti ini, tidak kurang juga ia menimbulkan satu polemik.

Biarpun gembira dengan penyertaan tersebut yang dilihat memberi kesan positif kepada golongan atas pagar untuk mendekati PAS, ada pihak yang tidak begitu gembira ia ditonjolkan sebegitu sensasi.

Tarasa hati

Menyedari selebriti ini merupakan ikon kepada generasi masa kini, masih ada yang 'terasa' atau berkecil hati apabila pejuang dan aktivis PAS yang sekian lama berkorban untuk parti tidak 'dipandang'.

Bukanlah meminta untuk dibawa berceramah ke sana sini dengan kadar bayaran yang mungkin tinggi, cuma kisah penghijrahan sesorang selebriti itu tidak perlu digembar-gemburkan sebegitu sensasi hingga terlupa isu-isu sebenar yang masih melingkungi rakyat.

Lebih-lebih lagi, apabila ada cerita-cerita yang mengatakan kemungkinan artis ini akan menjadi calon PAS di sini, calon PAS di sana bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang. Hati aktivis dan ahli mana yang tidak terusik.

Kebimbangan mereka dianggap wajar.  Ada di kalangan ahli dan penyokong PAS rasa bimbang kalau-kalau artis ini kembali ke jalan asal mereka.  Nauzubillah.  Mudah-mudahan mereka semua istiqamah dalam penghijrahan mereka.

Namun, pandangan sedemikian tidak boleh dipinggirkan dan diabaikan begitu sahaja.  Kerana dunia glamour yang sekian lama mereka nikmati itu memang sudah sebati dengan kehidupan mereka.

Teringat saya ketika menemuramah pelakon terkenal, Azmil Mustafa yang popular dengan filem 'Ali Setan' ketika beliau lebih awal dahulu melakukan penghijrahan.

Meninggalkan terus dunia seni tanpa sesekali mendekatinya, Azmil secara jujur mengakui beliau bimbang jika masih mendekati dunia itu walaupun sedetik, ia mampu merobohkan pegangan beliau.

Jawapannya mudah, antara perkara baik dan tidak baik, sebagai manusia sudah pasti akan lebih terdedah dengan perkara yang tidak baik, lebih-lebih lagi bagi mereka yang sudah biasa dilimpahi dunia warna-warni penuh glamour.

Penghijrahan mereka ini memerlukan satu pemantauan serius agar mereka tidak kembali hanyut.  Difahamkan, Dewan Pemuda PAS Malaysia telah mengambil inisiatif untuk mengadakan usrah bagi golongan selebriti ini. Ia dinama Musika.

Alhamdulillah, ia dilihat satu pendekatan yang baik untuk membantu mereka terus di jalan perjuangan.

Sebagai umat Islam yang sayangkan saudaranya, sudah tentu kita perlu berbaik sangka dan akan terus mendoakan agar mereka terus istiqamah dengan jalan yang mereka pilih.

1 ulasan:

  1. Blog sahabat dah pun saya linkkan. Terima kasih kerana linkkan Kembara Jr dlm blog sahabat

    BalasPadam