Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Isnin, 11 Jun 2012

TIADA KEJUTAN DI SABAH SEMALAM TAPI TIADA PENAFIAN YANG KERAS DARI MEREKA. APA KATA LAZIM DAN BAMBURING ?

Ihsan: Malaysian Insider dan Malaysiakini

"TIADA APA YANG BERLAKU SEKARANG, SAYA AKAN BERITAHU BILA IA BERLAKU" - DATUK SERI WILFRED MOJILIP BUMBURING.

KUALA LUMPUR, 11 Jun — Datuk Seri Wilfred Mojilip Bumburing mengalami sebarang tekanan walaupun spekulasi semalam, namun khabar angin di Sabah kerana pemimpin PKR meneruskan menawan keyakinan dalam kebarangkalian perubahan kuasa dalam landskap politik negeri itu.
Ahli Parlimen Tuaran itu turut menambah spekulasi itu sebagai “berpura-pura” apabila ditanya oleh The Malaysian Insider, ”tiada apa yang berlaku sekarang, saya akan beritahu bila ia berlaku.”
“Saya perlu berhati-hati dengan pemberita,” tambahnya.
Masih lagi tiada penafian daripada Timbalan Presiden Parti Bersatu Pasokmomogun Kadazandusun Murut  (UPKO), yang mana khabar angin telah merebak semalam di media tempatan dan menimbulkan kekeliruan.
“Macam ni. Spekulasi hari ini tidak benar. Tiada apa yang berlaku. Saya hanya menjalankan tugas sebagai Ahli Parlimen Tuaran.
“Saya tahu ramai orang menjangkakan perkara ini. Tapi saya tidak tahu kenapa media fokus kepada saya,” katanya.
Beliau dikatakan dijadualkan keluar BN pada 3.30 petang semalam di sambutan Pesta Kaamatan fdi Kota Belud bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim, namun hujan lebat telah melewatkan Ketua Umum PKR itu hampir dua jam.
Bumburing (gambar) dikatakan akan bersama lima lagi akan menyertai PKR, yang dinamakan Naib Presiden UPKO Senator Datuk Maijol Mahap, bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Osu Sukam, bekas Adun Banggi Datuk Amir Kahar Mustapha dan bekas menteri Persekutuan Tan Sri Kasitah Gaddam, yang dikatakan akan melompat parti.
Namun selepas penerbangan ditunda, Anwar telah pergi ke lokasi majlis PKR yang lain di  Kota Kinabalu, hingga lewat malam, apabila beliau perlu menghadiri majlis di Star City Convention Hall.
Selepas tengah malam, selesai majlis makan malam, spekulasi itu didakwa hanya khabar angin.
Namun selepas kegagalan PKR pada 16 September, untuk menawan Putrajaya, pemimpin parti masih lagi tidak terkesan dengan perkara itu.
Apabila disoal berhubung perkara itu, Anwar tidak menafikan atau mengiyakan perkara itu.
“Itu bukan kenyataan saya,” katanya apabila ditanya berkenaan enam pemimpin PKR yang didakwa akan melompat parti.
Anwar bagaimanapun mengakui pernah berjumpa sebahagian daripada individu tersebut yang dikatakan akan menyertai PKR namun tidak mendedahkan butiran pertemuan itu.
“Kami berjumpa dengan ramai orang, termasuk mereka yang disebut. Itu sahaja,” katanya.
Ditekan untuk menjawabsama ada beliau “menjangkakan” perkara itu, bahawa Bumburing akan menyertai PKR, Anwar berkata,”itu perlu tanya dia.”
Beliau bagaimanapun menegaskan dakwaannya pembangkang semakin selesa di Sabah dengan sokongan yang semakin meningkat, merujuk kepada masa “momentum berkembang.”
“Itu yang saya selalu kata, terutamanya keada rakan di semenanjung, Sabah sudah bersedia untuk berubah.” Katanya.
Chua Tian Chua yang dihubungi semalam berkata, Sabah bukan lagi “peti deposit” BN.
“Saya kekal dengan kenyataan saya hari ini, semuanya benar,” kata Naib Presiden PKR ini.
Semalam, Chua berkata kepada The Malaysian Insider momentum penentangan BN di Sabah telah meningkat.
“Saya fikir mana-mana ahli politik yang sensitif dengan perkara ini akan menerimanya,” katanya.
Ahli Parlimen Batu itu juga menolak khabar angin itu akan mengotori kredibiliti PKR, menunjukkan bahawa ia bukan pemimpin parti itu yang telah memainkan khabar angin.
“Ia adalah spekulasi oleh media. Kami tidak pernah mengumumkan, tidak pernah memberikan suatu tarikh atau masa. Malah Anwar tidak pernah mengatakan bahawa dia datang ke Sabah untuk itu,” katanya.

 APAPUN BOLEH BERLAKU KATA LAZIM

 Pemimpin Umno Sabah, Datuk Lajim Ukin menyangkal spekulasi pada hujung minggu lalu tentang lompat parti menyertai PKR, tetapi menegaskan 'apa saja boleh berlaku' dalam politik.

Katanya, itu hanya spekulasi yang disensasikan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.

wilfred bumburing lazim ukin 100612Ketika ditemui pemberita di bangunan Parlimen hari ini, Lajim berkata  beliau adalah seorang ahli politik kanan, tetapi menegaskan apa saja boleh berlaku dan jika pengundinya mahu beliau berbuat demikian maka "beliau akan lakukan apa yang mereka mahu beliau lakukan."

Katanya, setiap kali menyuarakan kebimbangan rakyat yang diwakilinya, beliau mungkin kedengaran seperti pembangkang, tetapi tegasnya beliau perlu buat untuk kebaikan mereka.

Malah ahli Parlimen Beaufort (kanan) itu berkata, khabar angin tentang beliau lompat parti itu dicetuskan oleh mereka dalam partinya sendiri.

Sementara itu ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Ketua PKR Sabah, Ahmad Thamrin Jaini juga menganggap cakap-cakap tentang lompat parti itu semalam sebagai hanya satu spekulasi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan