Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Selasa, 31 Julai 2012

JENAYAH MAKIN PARAH KERAJAAN AMBIL RELA BANTU POLIS



NONEBekas Ketua Bahagian Siasatan Jenayah (CID) Bukit Aman Datuk Fauzi Shaari yang menyertai PAS pada Mei lalu merupakan antara tokoh yang terlibat dalam kajian penambahbaikan pasukan polis, khususnya dalam membanteras jenayah.

Fauzi berkata, kajian yang akan dimasukkan ke dalam bajet Pakatan Rakyat itu antara lainnya bertujuan untuk memperbaiki persepsi masyakat ke atas pasukan Polis Diraja Malaysia.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas mesyuarat Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat di ibu pejabat PAS hari ini.

Sementara itu, setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata pelantikan Fauzi yang berpengalaman sebagai pegawai tertinggi PDRM akan dapat membantu memberi input kepada kajian yang dilakukan itu.
"Kedudukan soal jenayah semakin parah sehingga kerajaan terpaksa mengambil RELA untuk bantu polis... Jenayah (semakin) parah, polis macam tak cukup tenaga," katanya.

"Ini menggambarkan jenayah itu (semakin) parah, dan semacam tak cukup tenaga untuk mengendalikan perkara ini," katanya.

Berdasarkan kajian pihaknya, Mustafa berkata Pakatan berpendapat perkara itu boleh diselesaikan dengan mengurangkan penggunaan anggota pada bahagian kurang keutamaan untuk diserapkan dalam bahagian tertentu khususnya jenayah dan penyiasatan.
 
Menurutnya, penambahan tenaga penyiasatan dalam kes-kes jenayah mampu mengurangkan beban yang ditanggung oleh pegawai penyiasat berbanding seramai 10 orang bagi sesuatu kes.

"Ini yang kita sedang teliti, kita akan beri maklumat yang lengkap apabila siap untuk kita bentuk satu kaedah dalam bajet, yang menggambar keupuyaan kita apabila kita mengambil alih kerajaan," katanya.

Sumber : malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan