Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Selasa, 31 Julai 2012

KAWASAN ' PANAS ' JADI TUMPUAN KAKI PONTENG PUASA


KUALA LUMPUR: Setiap kali menjelang bulan Ramadhan, pasti terdapat beberapa kedai mamak dan restoran yang beroperasi berkonsepkan 'pandu lalu' sekaligus menjadi pilihan segelintir umat Islam terutamanya bagi 'kaki-kaki ponteng' puasa.
Berdasarkan tinjauan yang dijalankan baru-baru ini, beberapa lokasi telah dikenalpasti sebagai kawasan 'panas' pilihan utama sekumpulan 'kaki ponteng' yang mana memudahkan mereka memesan makanan dengan cepat.

Bulan Ramadhan merupakan satu bulan bagi umat Islam seluruh dunia mempertingkatkan ibadah serta mengumpul pahala. Malah sepanjang bulan ini kita perlu menahan dahaga bermula awal pagi hingga senja. Sebagai menghormati individu yang berpuasa, bagi mereka yang tidak berpuasa sama sekali dilarang makan atau minum dihadapan khalayak ramai.

Malangnya, demi mengikut nafsu makan yang tidak dapat ditahan, secara tidak langsung menjadikan segelintir individu ini berusaha mencari ruang dan peluang untuk mendapatkan bekalan makanan tidak kira walau apa cara sekalipun.

Hasil pemerhatian yang dibuat dalam minggu ni, Malaysia Digest berjaya mengesan beberapa 'kaki ponteng' puasa.

Sebuah outlet makanan segera yang terletak Jalan Pahang merupakan antara 'sarang' bagi kaki ponteng ini menjalankan aktiviti mereka, menjelang waktu makan tengah hari.
..
Kami sempat merakamkan seorang pemuda bermotosikal dengan memakai topi kaledar penuh dengan selamber menuju ke kaunter 'pandu lalu' untuk memesan makanan.Selepas individu tersebut mendapatkan makanan, Malaysia Digest mendekatinya dan dia mengakui bahawa dia tidak berpuasa malah merancang untuk makan tengahari di tempat terpencil.

"Kenapa saya pilih restoran yang mengamalkan sistem pandu lalu kerana dengan cara ni, saya hanya perlu berurusan dengan seorang sahaja tanpa ada orang lain yang melihat saya. Bila saya pakai helmet, jadi tak ada sesiapa lah yang boleh mengecam muka saya", kata pemuda berusia lingkungan 20-an itu.

Tambahnya lagi, jikalau ke restoran makanan segera berkonsepkan pandu lalu dia tidak perlu turun dari motosikal. Ini memudahkannya untuk lari sekiranya berlaku serbuan daripada pihak Jabatan Agama Islam.

“Kalau saya makan di restoran, sudah tentu saya akan senang dicekup. Tapi bila atas motosikal, kalau ada serbuan, saya terus pecut sajalah," ujarnya.

Sementara itu dalam tinjauan di lokasi lain, terdapat satu lagi kawasan panas dengan modus operandi yang sama iaitu di restoran mamak Padang Jawa Shah Alam. Melalui tinjauan yang dibuat sewaktu makan tengah hari, didapati beberapa buah kereta berhenti berhampiran restoran itu dan memesan makanan. Seorang pekerja restoran tersebut akan menuju ke kereta untuk mengambil pesanan. Tidak berapa lama kemudian, dia keluar dengan membawa makanan yang telah dipesan.

Walau bagaimanapun, semua pembeli enggan ditemuramah meskipun wajah mereka sudah dikenali.

Sementara itu, jabatan agama memaklumkan mereka kini sedang bersiap sedia untuk menjalankan operasi penangkapan terhadap mereka yang ponteng puasa.

Jurucakap Jabatan Agama Selangor (Jais) memberitahu Digest Malaysia, setakat ini mereka masih belum menjalankan operasi besar-besaran untuk menangkap individu-individu terbabit.

"Operasi seluruh negeri dijadual akan bermula minggu depan. Walau bagaimanapun, dalam pemeriksaan kami yang dijalankan sejak awal bulan puasa, kita telah berjaya menangkap tujuh orang yang tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai, "kata jurucakap itu.

Jika sabit kesalahan, seorang individu itu boleh dikenakan penalti bagi kesalahan di bawah Seksyen 14 Ordinan Kesalahan Jenayah Syariah 2001 termasuk denda tidak melebihi RM1, 000 atau penjara tidak melebihi enam bulan.

Pada tahun 2011, JAIS berjaya menahan 33 orang Islam yang makan di khalayak ramai, yang mana seramai 15 orang telah dibawa ke Mahkamah Syariah.
Sumber : MD

Tiada ulasan:

Catat Ulasan