Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Selasa, 25 Disember 2012

PATI DAN SUASANA KRISMAS DI LAHAD DATU

Sumber : Sabahkini



BEBAS.....Penjaja haram bebas berniaga pada Hari Krismas dan hari-hari biasa; manakala pembeli tidak segan silu walaupun diperhati dan dengan megah memakai baju berlogo UMNO membeli daripada PATI di khalayak ramai.

Oleh : MUTALIB M.D
PERAYAAN Hari Krismas seolah-olah tidak memberikan sebarang makna kepada warga Lahad Datu kerana masing-masing sibuk dengan urusan; terutama Warga Penyu yang berniaga di sekitar Pasar Ikan Lahad Datu; melainkan beberapa penganut agama Kristian tempatan, tetapi sebahagian besarnya warga Indonesia dan Filipina yang sibuk berbelanja di awal pagi.
Kemeriahan Krismas tidak langsung dirasa di Lahad Datu kerana dipenuhi Warga Penyu yang begitu sibuk menjual segala barangan terlarang, daripada rokok sehinggalah kepada syabu tanpa sebarang larangan.
Paling menarik, walaupun RCI Sabah sudah ditubuhkan, namun seolah-olah tidak memberikan sebarang makna atau kesan kepada Warga Penyu; ada di antaranya masih memegang IMM13, MyPR (IC Merah), MyKad Projek, MyKAS, MyKad Palsu dan majoritinya tidak memegang sebarang dokumen.
Namun mereka hidup dengan bebas di Sabah dan boleh berniaga kerana mendapat galakan dan suaka politik daripada Yang Berhormat dan koloni mereka dalam Majlis Daerah Lahad Datu serta Ketua Kampung dan Pengerusi JKKK; tanpa segan silu kepada pihak berkuasa. 
RELA......Anggota Rela ini secara selamba berjalan di hadapan penjaja haram di Pasar Ikan Lahad Datu.



CANGKUNG.....Tanpa segan silu, Anggota Rela ini duduk mencangkung di hadapan PATI dan memilih pakaian di kaki lima Pasar Lahad Datu. Di sebelahnya penjual rokok.


 HEBAT.....Mereka berlagak samseng di atas Hilux selepas keluar daripada gereja di Batu 1, Lahad Datu dengan berdiri tanpa mempedulikan keselamatan orang lain.
Suatu kejadian yang agak menakjubkan, ketika menunggu ibu mertua saya membeli ikan dan sayur di Pasar Ikan dan Pasar Besar Lahad Datu; mata saya terpaku melihat seorang ahli RELA yang sambil lewa sahaja melintasi penjaja haram yang 'berkrismas' di kaki lima, lalu duduk dan membelek pakaian kanak-kanak dan terus membelinya.
Ahli Rela berkenaan kemudiannya bersama tiga anggota polis, seorang anggota Pertahanan Awam beredar daripada bilik gunasama di hadapan Pasar Ikan Lahad Datu untuk menjalankan rondaan biasa di Bandar Lahad Datu.
Penjaja Haram berpesta sakan di Lahad Datu kerana Penguatkuasa Majlis Daerah Lahad Datu bercuti Krismas; sehingga mereka tidak segan silu menjual barang dagangan mereka termasuk buah-buahan, pakaian dan sayur-sayuran dari tangga pasar sehinggalah ke dalam pasar.
Dengan bangganya seorang lelaki memakai baju-T merah berlambang UMNO membeli langsat daripada penjaja haram yang berniaga di hadapan Pasar Lahad Datu seolah-olah tidak mempedulikan bahawa Era RCI sedang berada di kemuncaknya dan tidak merasa bersalah membeli buah daripada PATI dan terus memakmurkan PATI.
Dalam perjalanan pulang, saya melihat sekumpulan Warga Indonesia berbangsa Timor merayakan Krismas dalam keadaan paling berbahaya dengan berdiri di atas pick-up yang sedang laju dan hampir terpelanting ke atas jalan raya ketika pemendu membrek kenderaan jika tidak berpaut antara satu sama lain.
Jika pada hari ini 25 Disember 2012, Warga asing masih mendominasi Lahad Datu, maka pada masa 10 tahun daripada sekarang Lahad Datu akan menjadi FIJI dan ketika itu anak negeri sudah kehilangan tanah untuk berdiri; apatah lagi jika RCI membolehkan mereka melakukan 'Reverse Take-Over'.
Selamat Hari Krismas!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan