Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Isnin, 5 Disember 2011

BETULKAH UMNO DAH PULIH SEPENUHNYA ?

4 DIS — Umno akhirnya menampakkan (walaupun cuba untuk berselindung) yang pemimpin-pemimpin, ahli-ahli dan penyokong-penyokongnya sebenarnya memusuhi diri mereka sendiri. Perhimpunan Agung baru berakhir dan segala-galanya yang berlaku dalam perhimpunan itu, saya ulangi: Umno sebenarnya memusuhi diri mereka sendiri. Samada mereka sedar atau pun tidak itu tidak pula saya ketahui.
Apa kah sebabnya saya berkata demikian? Sebabnya mereka dalam ghairah menghentam semua parti lawan, mereka tidak sedar yang mereka sedang mengaku kelemahan mereka yang sebenarnya. Kecaman yang tidak terkira itu melambangkan kelemahan mereka sendiri.
Jika Umno dan pimpinannya kuat dan mendapat sambutan masakan mereka terpaksa melakukan kecaman yang keterlaluan yang sudah jauh terkeluar dari semangat demokrasi yang kita kononnya anuti sebagai wadah politik kita semua.
Kerana rasa ketakutan Umno telah bertindak dengan mengadakan ikrar sumpah taat setia kepada Umno dalam menghadapi pilihanraya ini. Ini di sebabkan ada para perwakilan kalau tidak silap saya perwakilan Pulau Pinang yang mengatakan salah satu dari sebab besar kekalahan calon-calon Umno di mana-mana ialah kerana ahli-ahli Umno sendiri telah memberikan undi dan sokongan kepada parti lawan.
Kata-kata Musa Sheikh Fadzir ini benar. Saya telah menulis banyak kali tentang isu ini. Dalam ucapan penangguhan petang semalam, Presiden Umno telah mengatakan PKR sedang menghadapi ahli-ahli parti yang keluar dari parti itu. Kata beliau 6 ahli parlimennya dan beberapa orang ADUN PKR telah keluar parti kerana tidak berkeyakinan terhadap PKR kononnya.
Tetapi elok kita ingatkan pucuk pimpinan Umno yang telah hampir berucap bagaikan halalintar semalam yang sebenarnya yang paling ramai meninggalkan parti mereka ialah ahli-ahli atau apa yang di sebut sekarang ini sebagai orang Umno.
Dalam pilihanraya yang lepas lebih dari satu juta ahli Umno telah mengundi parti-parti pembangkang di dalam peti undi… bukannya enam orang atau lima orang sahaja. Itu merupakan jumlah yang terbesar meninggalkan Umno selepas Dr Mahathir Mohamad meninggalkan Umno dan membawa ahli-ahli Umno kedalam parti yang baru yang meminjam nama Umno itu.
Mengenali sikap dan perangai ahli-ahli Umno, bai’ah yang dilakukan dalam Perhimpunan Agong itu tidak akan pergi ke mana pun. Bai’ah itu hanyalah melibatkan 5,447 orang perwakilan sahaja. Silap-silap ramai di antara mereka juga akan tidak membantu Umno dalam pilihanraya nanti.
Saya yakin kerana ada empay atau lima orang perwakilan yang saya kenal telah datang ke TTDI berjumpa dengan saya dan mereka sendiri berkata mereka juga tidak akan memberikan sokongan kepada Umno kerana kepada mereka Umno sudah begitu teruk tercalar dan tidak lagi di hormati oleh orang ramai.
“Umno sekarang ibarat dahan yang telah rapuh. Kalau dahan dah reput bang, takkanlah kita nak bernaung di bawahnya lagi! Takut-takut dahan itu patah dan jatuh, mati kita di hempapnya” kata salah seorang yang berjumpa dengan saya yang masih berbaju Melayu yang keluar dari Dewan Perwakilan PWTC itu.
Perwakilan yang datang dari dua bahagian di Johor ini mengakui yang keadaan di Johor pun tidak begitu sedap bagi Umno ini.
“Lantak dia oranglah bang. Dia orang kata Umno boleh menang selepas perhimpunan agong ni, itu dia punya pasallah. Kalau dengan perhimpunan agong boleh menang, panggil lah perhimpunan agong khas sehari dua sebelum mengundi nanti. Lebih indah khabar dari rupa bang! Walhasil balik asal bang! Biarkanlah dia orang buat kerja. Kita releks,” kata seorang lagi.
Sesungguhnya Umno bermusuh kepada dirinya sendiri. Umno memusuhi siapa sahaja yang buat kritikan. Umno masih lagi melakukan mengambil wang rakyat secara haram tetapi dengan penuh sistematik dengan berbagai-bagai cara.
Pemimpin-pemimpin rasuah ini akan bermati-matian untuk mempertahankan Umno kerana Umno itu merupakan modal perniagaan mereka. Kalau Umno jatuh ia bermakna mereka akan hilang modal untuk berniaga dan “commission” yang mereka selalu dapati.
Umno sekarang sudah takut kepada bayang-bayang sendiri. Pemimpin-pemimpin Umno tahu yang ramai ahli-ahli Umno akan sabotaj calon mereka sendiri.
“Kita tunggu bang, apabila Umno mengumumkan senarai calon nanti. Umno akan kalah dalam banyak kerusi yang mereka pegang sekarang nanti. Cakap bolehlah! Pembangkang tidak payah berkempen sangat nanti,” bentak seorang dari mereka.
“Kalau Umno merasa kuat apa payah-payah hentam pembangkang gila-gila? Dah kuat! Tak payah hentamlah! Jemu lah! Tiga hari kami mendengar kata-mengata orang lain. Parti sendiri tidak terjaga nak ambik tahu parti orang lain…menghina orang lain, mencaci... tak habis habis,” kata seorang perwakilan yang hanya di panggil dengan nama rengkas Man.
Kata seorang lagi, “Dah 50 tahun bercakap tentang agenda Melayu, tetapi Melayu tak kemana juga. Berjanji-berjanji dan berjanji… pendusta besar!”
Dalam pilihanraya nanti mereka akan bercakap agenda Melayu lagi tetapi Melayu tidak maju juga. Pendeknya Umno telah gagal sama sekali untuk memperjuangkan agenda Melayu sejak beberapa ketika dahulu.
Umno hanya mengutamakan agenda “kronism” mereka sahaja. Itu sebab mereka memaki hamun tanpa batas dan segala-gala kelemahan mereka, Umno lemparkan kesalahan kepada parti-parti pembangkang. Apabila ramai ahli-ahli Umno mengundi pembangkang, mereka menyalahkan parti-parti pembangkang. Ketakutan mereka terhadap pengaruh pembangkang memaksa mereka bertindak melakukan ikrar serta bai’ah dalam perhimpunan agong baru-baru ini.
Mana ada parti dalam dunia ini terpaksa melakukan bai’ah untuk mengekalkan kuasa. Semua yang tidak pernah di lakukan oleh manusia yang berfikiran dilakukan oleh Umno semata-mata untuk kuasa. Tindakan berbai’ah itu sahaja menunjukan yang Umno tidak berkeyakinan untuik mendapatkan sokongan dalam pilihanraya yang akan datang.
Umno mengaku hebat tetapi kelemahan-kelamahan mereka di tayang-tayangkan kepada rakyat. Kuat apa namanya itu? Hanya seorang penakut sahaja yang selalunya menjerit-jerit serta terlolong-lolong minta tolong seperti yang ditunjukkan oleh Datuk Seri Najib Razak itu.
Rupa-rupanya kepada pimpinan Umno telah kembali pulih setelah berbai’ah dan berikrar di dalam Dewan Merdeka. Semuanya sudah selesai dan “Umno akan menang besar dalam pilihanraya nanti”.
Mereka (pimpinan Umno) sebenarnya tidak dapat merasakan apa yang sebenarnya berlaku di bawah-bawah ini. Ramai yang tertunggu-tunggu di kawasan masing-masing, siapakah gerangan-gerangan yang akan di umumkan sebagai calon boleh menang itu.
Jangan pula personaliti Abdul Wahab yang ada di dalam Umno sekarang ditukar pula dengan Abdul Wahib seperti watak-watak dalam filem Tiga Abdul. Hendak mencari watak Abdul Wahub itu tidak mungkin dapat di cari dalam Umno sekarang ini. Kalau ada pun Abdul wahub itu ia hanya merupakan kejadian yang kaddang…kaddang sahaja dalam Umno.
Tetapi kalau nak cari “winnable candidates” dalam Umno, yang perlu dipastikan ialah Umno itu sendiri adalah “winnable party”.

-- aspanaliasnet.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan