Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Jumaat, 16 Disember 2011

SENARAI JAWATAN KLON YANG DIBAYAR BERBILION RINGGIT !!

Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan ( JKKKP )

Tahukah anda, sejak daripada tahun 2008 sehinggalah pada penghujung tahun 2010, kerajaan persekutuan BN yang didominasi oleh Umno telah membelanjakan lebih daripada RM138 juta bagi membiayai kos operasi dan membayar elaun-elaun serta faedah ahli-ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung-Persekutuan (JKKKP).
JKKKP ini telah ditubuhkan di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat, seperti Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan yang sejak daripada dahulu lagi telahpun mempunyai Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) lantikan peringkat negeri yang asal.
JKKKP ini telah ditubuhkan di semua perkampungan di negeri-negeri di mana BN telah dikalahkan dan kehilangan kuasa di dalam pilihanraya umum yang lalu bagi mencabar kewibawaan JKKK asal yang sedia ada.
Manakala bagi negeri-negeri yang masih ditadbir oleh BN, JKKKP tidak ditubuhkan kerana JKKK lantikan negeri masih dikuasai oleh mereka.
Tujuan pembentukan dan perlantikan JKKKP ini adalah jelas, BN tidak dapat menerima hakikat bahawa mereka telah ditolak oleh rakyat dan kekalahan mereka di dalam pilihanraya umum yang lalu, justeru daripada itu, menggunakan kaedah sedemikian (JKKKP) untuk mencabar dan melawan kesahihan JKKK di negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat.Inilah disebut JKKK Klon yang digelar JKKKP.

Ada juga Penghulu Persekutuan!

Selain daripada JKKKP lantikan kerajaan persekutuan BN untuk mencabar kewibawaan JKKK asal yang sedia ada, BN turut melaksanakan perlantikan Penghulu-penghulu Persekutuan bagi mencabar para Penghulu-penghulu asal perkampungan yang telahpun dilantik oleh kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat.
Perbuatan kerajaan persekutuan BN yang sehingga kini masih enggan mengiktiraf sepenuhnya kerajaan-kerajaan negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat yang dipilih oleh rakyat dengan melantik JKKKP dan Penghulu Persekutuan di kawasan-kawasan dan perkampungan-perkampungan di negeri-negeri tersebut telah mengakibatkan perbelanjaan boros wang rakyat yang langsung tidak berfaedah kerana wang-wang tersebut hanya diberikan kepada para penyokong BN yang menganggotai JKKKP dan menjadi Penghulu Persekutuan.Dah ada Penghulu Klon pula yang bergelar Penghulu Persekutuan.

Wakil-wakil Rakyat Klon turut wujud

Dalam pada itu, kita juga dapati bahawa wakil-wakil rakyat klon turut wujud di kesemua kawasan-kawasan parlimen dan dewan undangan negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat, yang digelar sebagai Penyelaras Parlimen ataupun Penyelaras Dewan Undangan Negeri.
Para Penyelaras-penyelaras BN Parlimen dan Penyelaras-penyelaras BN Dewan Undangan Negeri ini adalah dilantik secara terus oleh kerajaan persekutuan BN melalui Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan lantikan-lantikan mereka dikawal selia oleh Unit Penyelarasan dan Perlaksanaan (ICU) JPM.
Bagi mengurus tadbir para Penyelaras-penyelaras BN peringkat Parlimen dan Dewan Undangan Negeri ini, ICU telah membentuk Pejabat Pembangunan Negeri (SDO) di setiap negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat bagi membayar gaji dan faedah para Penyelaras-penyelaras BN tersebut sambil menguruskan peruntukan kewangan untuk mereka.
Gaji yang dibayar kepada para Penyelaras-penyelaras BN Parlimen dan Dewan Undangan Negeri ini adalah sama dan setaraf dengan elaun-elaun yang diterima oleh para Ahli-ahli Parlimen dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri yang dipilih secara sah oleh rakyat melalui pilihanraya umum.
Justeru daripada itu, para Ahli-ahli Parlimen dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat dinafikan hak mereka untuk mendapat peruntukan kewangan untuk kawasan-kawasan yang diwakili oleh mereka sebaliknya, ianya telah disalurkan pula kepada para Penyelaras-penyelaras BN.
Jelaslah bahawa hak-hak para Ahli-ahli Parlimen dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat telah dinafikan terus walaupun mereka-mereka ini telah dipilih secara sah oleh rakyat jelata, kerana peruntukan kewangan mereka telah dirampas oleh para Penyelaras-penyelaras BN yang mendakwa kononnya, merekalah “wakil rakyat” yang sebenarnya.
Tetapi rupa-rupanya mereka ini (para Penyelaras BN) hanyalah wakil-wakil rakyat klon.
Klon-klon JKKK, Penghulu dan Wakil rakyat yang diwujudkan oleh kerajaan persekutuan BN ini jelas menunjukkan bahawa BN yang didominasi oleh Umno ini masih enggan mengiktiraf wakil-wakil pilihan rakyat yang sah mengikut perlembagaan dan lunas-lunas demokrasi yang sedia ada.
Di samping itu, kewujudan klon-klon JKKK, Penghulu dan Wakil rakyat yang dilantik dan digaji oleh BN ini juga telah jelas membuktikan BN terlalu boros di dalam mengejar dan mengekalkan kuasa mereka, wang-wang rakyat dibelanjakan berbilion-bilion Ringgit dengan begitu sahaja di mana rakyat jelata langsung tidak mendapat sebarang faedah pun akibat daripada pengklonan jawatan-jawatan dan kedudukan tersebut.
Tujuan BN melaksanakan pengklonan kesemua jawatan dan kedudukan JKKK, Penghulu dan Wakil rakyat tersebut hanyalah politik jijik semata-mata, iaitu untuk mencabar kewibawaan dan kesahihan kerajaan-kerajaan negeri dan wakil-wakil Pakatan Rakyat yang sedia ada.
Kalau begitu, kenapa tidak BN-Umno ini klonkan sekali jawatan-jawatan Ketua Menteri, Menteri Besar dan Exco-Exco Negeri di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan bagi menyempurnakan sepenuhnya keengganan mereka mengiktiraf demokrasi dan kuasa rakyat untuk mengundi wakil-wakil pilihan mereka?

--Malaysia Cronicle

Tiada ulasan:

Catat Ulasan