Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Khamis, 22 Disember 2011

DATANG BIARLAH NAMPAK MUKA,PERGI BIARLAH NAMPAK BELAKANG

22 DIS — Beberapa orang rakan meminta saya membuat sedikit komen tentang apa yang berlaku dalam PAS yang berkait dengan isu Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa.
Saya pula berpendapat itu adalah isu dalam PAS dan Nasharudin telah menyatakan yang beliau akan terus setia dengan PAS. Tetapi mereka mahukan komen pendek saya tentang Hasan Ali, Exco kerajaan Selangor yang menyatakan yang PAS telah menyimpang dari perjuangan asalnya.
Oleh kerana PAS bukan parti saya maka saya tidak dapat memberikan komen yang tepat kerana saya tidak pernah berada di dalam parti itu. Oleh kerana tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku dalam parti itu saya tidak mampu untuk memberikan komen. Saya mungkin boleh memberikan sedikit sahaja komen mengikut apa yang saya nampak dan dengar dan komen saya hanyalah berdasarkan kepada “apa yang terbit, itulah yang saya tuai”.
Saya telah mendengar tentang Hasan Ali ini sejak beberapa lama dahulu. Beliau begitu resah berada dalam PAS kerana beliau telah dijadikan umpan oleh pihak yang berseteru dengan PAS agar PAS menjadi lemah.
Beliau adalah orang yang kuat untuk menemukan PAS dengan Umno untuk penyatuan orang Melayu Islam tetapi usaha beliau itu tidak pergi ke mana-mana kerana keseluruhan ahli PAS telah memberikan “stand” yang tegas melalui muktamar parti itu yang bekerjasama dengan Umno itu tidak berhasil.
Hasan di katakan agak “obsess” dengan usaha menyatukan Umno dengan PAS dan keputusan PAS tidak melayani cadangan Umno untuk PAS bersatu dengannya. Ramai berpendapat kecenderungan Hasan untuk mendapat keuntungan peribadi beliau merupakan penyebab mengapa beliau mengambil stand “middle left” dalam perhubungan di antara PAS dengan Umno.
Keuntungan yang di rasakan akan di perolehi oleh beliau jika PAS bekerjasama dengan Umno ialah jawatan yang baik seperti MB dan lain-lain, lebih baik dari apa yang beliau sandang sekarang ini.
Bagi pendapat saya secara peribadi, Hasan patut meninggalkan sahaja PAS dan tidak berdolak dalik dengan susunan kata-kata yang mudah dibaca orang. Bak kata perbilangan, ramai boleh “menyelam air dalam tunggak” Hasan itu.
Hasan mesti faham dalam keadaan sekarang hanya ada dua posisi yang di ambil oleh individu yang bermain politik; iaitu duduk di sana atau duduk di sini. Politik hari ini memerlukan pendirian yang jelas kerana bagi pihak yang tidak berpuas hati dengan keadaan kepimpinan negara, mereka tidak mahu berketuakan mereka yang tidak di sini dan tidak di sana.
Bagi pihak yang menentang arus mereka mahu melihat pemimpin yang jelas mahu melihat pimpinan hari ini di ambil alih oleh pihak alternatif. Sebaliknya bagi mereka yang mahu mempertahankan pimpinan yang ada mereka perlu jelas duduk di sebelah pihak yang mempertahankan pimpinan itu dengan jelas dan nyata. Mereka yang cuba bermain politik mengikut jalan tengah pada masa ini pasti akan menghadapi masalah besar.
Alasan Hasan kenapa beliau tidak begitu sejalan dengan PAS ialah kerana PAS sudah jauh menyimpang dari perjuangan Islam kerana telah menumpukan perjuangan untuk negara berkebajikan. Dalam persoalan ini Hasan patut menjawab jika benar beliau sudah di lamar oleh Umno, adakah alasan yang di sebut beliau itu relevan?
Jika Hasan menyertai Umno adakah beliau benar-benar percaya yang Umno itu adalah parti Islam yang di cari-cari oleh Hasan? Soalan kepada Hasan lagi, adakah perjuangan untuk negara berkebajikan itu bukannya perjuangan Islam?
Sebenarnya Hasan Ali adalah seorang yang sangat tinggi cita-citanya. Beliau pun menilai dirinya begitu penting yang mempunyai “consequence” yang begitu besar dalam negara ini.
Jika seseorang yang memeriksa kertas peperiksaan sendiri selalunya markahnya akan menjadi tinggi. Itu lah sebabnya jika kita menduduki peperiksaan kertas jawapan peperiksaan yang kita duduki itu diperiksa oleh pihak lain yang mempunyai kredibiliti dan ilmu yang lebih tinggi dari kita yang menduduki peperiksaan itu.
Hasan Ali pada pandangan saya yang tidak pun ahli kepada PAS, elok beliau lakukan sesuatu yang baik untuk dirinya, kerana sekarang ini nampaknya beliau “datang tak dipanggil, perginya pun tak di halau”
Kalau semasa datang ke PAS dahulu nampak mukanya, sekarang jika beliau meninggalkan PAS, biarlah nampak belakangnya. 

  — aspanaliasnet.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan