Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Selasa, 20 Disember 2011

ANALISIS : KEMELUT DALAMAN UMNO MENJELANG PRU KE 13.


Dalam Malaysia menanti PRU 13 yang dijangka akan berlaku tidak lama lagi selepas bekas PM Mahathir Mohamad yang masih merupakan orang penting dalam politik negara, ada pertelingkahan yang dijangka akan berlaku dalam Umno iaitu untuk menguasai Umno.
Sememangnya bagi parti yang telah memerintah selama 54 tahun itu, ia sebenarnya sedang melalui fasa-fasa terakhirnya dan momentumnya sedang laju dan mungkin melangkaui kepentingan ahli-ahlinya pada PRU 13 nanti. Walaubagaimanapun, kedua-duanya adalah berkaitan dan keputusannya mungkin berhubungkait.


Elit Umno memplot dan merangka sedang Umno diambang kejatuhan

Di bahagian tertinggi, presiden dan juga perdana menteri negara Najib Razak sedang menepis cabaran daripada Muhyiddin Yassin.
Di usia 64 tahun, 6 tahun lebih tua daripada Najib, Muhyiddin yang berimej lembab itu sebenarnya sedang membuat percaturan yang agak baik dengan kumpulan ekstrim Umno. Sifat perkauman beliau menyerlah di mata mereka dan rasa takut kepada cabaran sekiranya parti itu hilang kuasa.
Pemain lain yang mempunyai lebih banyak kuasa disebabkan kekayaan yang mereka perolehi hasil daripada pentadbiran jenis authoritarian mereka juga sedang menunggu peluang dan mereka sedang sibuk membina rappo dengan ahli lain supaya mereka dapat pastikan bahawa mereka dicalonkan dan proksi mereka kuat supaya mereka dapat membina kuasa justeru mendapat jawatan tinggi dalam parti.
Selain daripada Mahathir yang berusia 86 tahun, mereka yang jatuh dalam kategori ini adalah Dain Zainuddin, bekas PM Abdullah Badawi, dan bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh.
Untuk mereka ini, tugas utama adalah memastikan orang mereka, ini termasuk ketua Wanita dan Pemuda berpeluang bertanding di sebanyak mungkin kerusi pada PRU 13 nanti. Mereka yang mempunyai penyokong teramai menjadi Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri akan menjadi yang paling dominan dalam Umno.
Ini sangat penting walaupun sekiranya Pakatan BN kalah di peringkat Kerajaan Persekutuan kerana parti itu mempunyai kepentingan yang banyak dalam ekuiti dan aset yang berjumlah berbillion ringgit. Ini sahaja mampu menjadikan Umno pulangan terbaik di negara.

Masa depan UMNO

Secara politiknya, imej Umno sememangnya sudah teruk dan orang Umno sekarang tidak berani menyatakan secara terang-terangan bahawa mereka adalah ahli Umno. Tidak seperti zaman dulu, menjadi ahli Umno adalah suatu yang dibanggakan dan akan memberikan penghormatan kepada ahli nya. Sekarang, ahli Umno boleh bersyukur sekiranya tidak ditikam dengan telur busuk dan setakat mendapat “boo” daripada orang lain.
Tetapi, penjenamaan semula parti politik itu adalah sesuatu yang tidak mustahil. Umno dan BN akan berhadapan dengan masa yang sukar dalam PRU 13 dan mereka mungkin juga akan kalah. Tetapi, mereka masih ada PRU 14 untuk memenangi hati rakyat yang telah mereka perintah selama 5 dekad.
Pemikir dalam Umno menyedari hakikat ini. Dan inilah sebabnya walaupun Umno diambang kejatuhan mereka masih lagi berebut untuk menguasai Umno dan pertelingkahan ini akan menjadi begitu sengit dalam sejarah Umno.
Untuk pemain yang diluar kumpulan elit yang dikawal Najib, Mahathir dan Badawi, PRU 13 dan pemilihan Umno 2012 memberikan mereka peluang terbesar untuk mereka masuk ke kumpulan yang elit dan mendapatkan faedah sendiri.
Pertelingkahan dalaman yang sentiasa berlaku dalam Umno ini sekarang semakin jelas semejak beberapa bulan lalu. Ia telah menjadi semakin dashyat dan akan meletup tidak lama lagi.

Johor

Ada cakap-cakap bahawa Najib akan meletakkan ramai penyokong beliau di negeri itu dalam usaha untuk meminggirkan Muhyiddin yang sedang berusaha keras mendapatkan sokongan di sana. Walaupun beliau berasal dari Johor, Muhyiddin tidak begitu popular di sana.
Khabar angin semakin kencang mengatakan bahawa Najib sedang merancang untuk meletakkan MB Johor, Abdul Ghani Othman di kerusi Parlimen di sana untuk memberi laluan kepada Menteri Pengajian Tinggi Mohamed Khaled Nordin untuk mengambil alih.
Walaubagaimanapun, ada lagi calon berpotensi yang merupakan orang Najib yang boleh menggantikan Abdul Ghani seperti Ahli Parlimen Pulai Nur Jazlan Mohamad dan timbalan menteri pertahanan, Abdul Latiff Ahmad.
Abdul Ghani sudah pun mentadbir sejak 1995. Beliau diletakkan di sana oleh Mahathir yang telah pun membina hubungan baik dengan Sultan Johor. Walaubagaimanapun, seperti yang dilaporkan akhbar Cina, beliau telah hilang kepercayaan daripada Umno.
Persoalannya, siapa yang tidak lagu suka pada Ghani? Sekiranya hanya Najib yang semakin hilang kuasa itu, Ghani mungkin tidak mahu buang masa untuk menjawab. Beliau mungkin akan terus berpaut kerana masih mendapat sokongan dari Istana dan kumpulan-kumpulan yang tidak nampak dalam parti.
Sekiranya Ghani memilih untuk terus di Johor, satu pertelingkahan hangat akan berlaku. Bukan sahaja Najib akan dicabar Muhyiddin, yang juga merupakan ketua bahagian Pagoh tetapi juga daripada Ghani yang merupakan bekas pensyarah universiti yang agak baik perwatakannya yang berkemungkinan mahu kekal di Johor dan juga mengekalkan kuasa beliau.

Kekecohan di Kedah

Tidak lama dahulu, Najib telah membuat keputusan untuk menggantikan orang yang dipercayainya Shafie Afdal, ketua penghubung Umno Kedah. Beliau telah melantik Ahmab Bashah Md Hanapiah sebagai ketua Umno dengan Mukhriz Mahathir anak bongsu bekas PM sebagai timbalannya.
Tiga hari kemudian, Mukhriz memberitahu sidang akhbar bahawa sudah ada semangat dalam kepimpinan Umno di negeri itu dan ahli diminta mengenepikan isu remeh temeh demi mengukuhkan parti dan mengembalikan negeri itu kepada Umno. Kedah sedang ditadbir oleh Pakatan Rakyat dan dengan kata-kata kuat daripada Mukhriz itu, beliau telahpun menyinar daripada Ahmab Bashah.
Pada Ogos lepas, ketua bahagian Umno Padang Serai Abdul Rahman Mahamud telah diminta untuk melepaskan jawatannya dengan nasihat kepimpinan tertinggi Umno. Menurut ketua Umno Kedah Ahmad Bashah, Abdul Rahman akan kekal sebagai koordinator untuk Merbau Pulas.
Ahmad Bashah tidak mengulas lanjut mengapa Abdul Rahman diminta untuk melepaskan jawatan. “Beliau tidak dikorbankan dan parti amat berterima kasih kepada beliau terhadap dedikasi dan sumbangan beliau terhadap parti selama ini” beliau memberitahu Bernama selepas majlis berbuka puasa di Masjid Sungai Karangan.
Tidak diketepikan? Ahmad Bashah mungkin cuba menyembunyikan sesuatu. Hakikatnya, semua orang-orang Najib diketepikan di Kedah dan cuba teka oleh siapa?
Ya, sememangnya Kedah adalah tanah tumpah Mahathir Mohamad yang telah mentadbir negara selama 22 tahun. Anak-anak beliau sekarang sudah menjadi antara orang terkaya di dunia. Pada awal oktober di Jitra, Mahathir menyeru ahli Umno untuk kembali kepada perjuangan asal parti. Mahathir bukannya bersederhana, malah beliau sedang membuat seruan biasa beliau kepada orang Melayu untuk jadi bijak “demi agama, bangsa dan negara” dan jadilah yang mementingkan diri untuk menang PRU 13.
“Sebelum ini, ahli Umno berkorban apa sahaja termasuk menggadai barang kemas mereka untuk membantu parti tetapi sekarang, jawatan mereka membolehkan mereka mendapat kontrak dan memberikan mereka peluang jadi calon. Secara amnya, jika pilihan raya diadakan sekarang, Umno mungkin akan kalah teruk kerana sokongan dan semangat sudah hilang.” Amaran Mahathir.
Tetapi orang Najib dan Badawi membidasnya mengatakan Mahathir hanyalah melakukakan itu untuk kepentingan diri “seperti biasa”. Sememangnya perpaduan antara Ahmad Bashah dan Mukhriz itu lakonan semata.
Penghinaan terakhir untuk orang-orang Najib adalah pada akhir Oktober di mana mereka telah diberitahu bahawa mereka harus “berkorban” untuk orang lain. Ahmad Bashah berkata bahawa beliau akan akur dengan keputusan yang dibuat pengerusi BN iaitu Najib berkaitan penentuan kerusi untuk semua komponen BN di negeri itu.
Agak menarik juga untuk dilihat bahawa baru-baru ini ketua Umno Pokok Sena, Ahmad Lebai Sudin telah mengumumkan kemungkinan Mukhriz atau Jamil Khir Baharum untuk dilantik menjadi MB Kedah selepas PRU 13 – semestinya ini bergantung kepada kejayaan Umno merampas semula Kedah daripada Pakatan Rakyat.
Di sebelah yang menerima perkara itu, berapa lama agaknya Ahmad Bashah dan penyokong beliau akan kekal setia pada Umno? Walaubagaimana sekalipun kita lihat perkara ini, dalam keterdesakan mereka untuk mendapatkan bahagian mereka dan mendapatkan semula Kedah, golongan elit Umno sebenarnya telah menimbulkan kekacauan dalam parti.
Yang harus dipersalahkan adalah Najib. Inilah masalah Najib PM yang berusia 58 taun itu. Beliau mungkin yang paling lemah daripada 6 PM sebelum ini. Beliau mahu menentang Mahathir tetapibeliau tidak berani melakukan secara terang-terangan. Inilah sebabnya beliau melantik Ahmad Bashah sebagai ketua Umno dan Mukhriz sebagai timbalan untuk memuaskan Mahathir.
Keadaan ini tidak mungkin akan memenagi Kedah untuk Najib dan orang kuat Umno kedah yang sudah jemu. Mereka ramai yang membenci Mahathir dan berkemungkinan akan bangkit menentang secara sendiri.

-- Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Catat Ulasan