Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Selasa, 15 Mac 2011

ORANG ASLI TUNTUT PM NYATAKAN PENDIRIAN BERKAITAN KENYATAAN MAHATHIR

Perwakilan msayarakat Orang Asli mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak menyatakan pendirian mengenai hak kaum itu berikutan kenyataan yang dianggap menghina yang dibuat oleh mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

NONEBercakap pada sidang akhbar bersama dengan Majlis Peguam, penyelaras Rangkaian Orang Asli Semenajung Malaysia, Tijah Yok Chopil mahu Najib membuktikan bahawa slogan 1Malaysia bukan sekadar propaganda.

"Saya tuntut 'perdana menteri 1Malaysia' beritahu orang seperti (Mahathir) itu berhenti berlaku sedemikian yang hanya akan menimbulkan kemarahan kami,”katanya.

Mahathir dalam blognya pada 11 Mac lalu berkata tuntutan tanah yang dibuat masyarakat Melayu adalah lebih kuat jika dibandingkan dengan tuntutan Orang Asli yang tidak mempunyai tamadun.

Beliau juga dilaporkan berkata “Orang Asli cuma rakyat biasa kerana rakyat asal adalah Melayu”.

orang asli church to be demolished in kelantan 170910 present bamboo churchTijah yang jelas kecewa berkata Najib tidak seharusnya membisu tetapi perlu menyatakan pendirian kerajaan berhubung hak Orang Asli.

"Kami tidak pernah meminta lebih daripada apa yang memang hak kami ataupun pernah menyentuh mana-mana keistimewaan kaum lain di Malaysia.

“Kami tidak pernah menuntut seluruh kepulauan / bumi Malaysia atau Semenajung Malaysia ini diserahkan kembali kepada kami.

Kami juga tidak pernah mememinta mana-mana kaum mengagungkan kami sebagai bangsa yang teristimewa di negara ini,” katanya.

Bagi presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee, selain 'dihina', kenyataan Mahathir itu juga adalah salah dari segi undang-undang mahupun moral.

--mk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan