Pengikut

AGUS SALIM VS UMNO

UCAPAN ANWAR DI TUARAN 29/7/2012

JALAN RAYA DI SABAH

INI KALILAH !!

KALAU BUKAN KITA SIAPA ? KALAU BUKAN SEKARANG BILA ?

Video tembak-menembak di Lahad Datu

Ahad, 6 Februari 2011

PEMUDA BEBAS DARIPADA TUDUHAN MEMBUNUH BAPA


KUALA TERENGGANU: Mahkamah Tinggi di sini pada Ahad melepas dan membebaskan seorang pemuda daripada tuduhan membunuh bapanya Februari tahun lalu setelah mendapati dia berada dalam keadaan tidak siuman ketika melakukan perbuatan itu.
Bagaimanapun Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Yazid Mustafa mengarahkan tertuduh Shahrul Azmi Che Mat, 21, diletak di bawah jagaan di Hospital Permai Johor Baharu sehingga ke satu tempoh yang diperkenan oleh Sultan Terengganu.
Mohd Yazid dalam penghakimannya berkata walaupun pihak pendakwa menerusi keterangan lapan orang saksinya berjaya membuktikan tertuduh telah melakukan kesalahan dengan membunuh bapanya Che Mat Nik, 51, namun pihak pembelaan telah membuktikan tertuduh tidak siuman ketika melakukan perbuatan itu.
"Keterangan saksi pembelaan Pakar Perunding Psikiatri (Forensik) Hospital Permai, Johor Baharu, Dr Badi'ah Yahya menyatakan tindakan tertuduh semasa menikam ayahnya pada pagi kejadian adalah berada dalam keadaan tidak siuman.
"Dia juga tidak sedar bahawa perbuatan yang dilakukannya itu bersalahan daripada segi undang-undang," katanya. Tertuduh didakwa membunuh bapanya di rumah mereka di Kampung Duyung Besar, Kuala Terengganu pada 2 pagi, 3 Februari 2010 dan didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Dalam kejadian itu, tertuduh dilaporkan turut menikam abangnya, Irwan Affendi, 31, dengan menggunakan sebilah pisau rambo ketika sedang tidur menyebabkan mangsa menjerit meminta pertolongan daripada bapanya.
Che Mat yang terjaga daripada tidur dipercayai cuba merampas pisau daripadatertuduh, tetapi malangnya ditikam oleh suspek di bahagian perut dan meninggaldunia di tempat kejadian.
Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwaraya Mohamad Jazamuddin AhmadNawawi manakala tertuduh diwakili peguam bela daripada Tetuan Mohd Yusof Endut &Associate.
Keputusan mahkamah itu disambut gembira oleh ahli keluarga tertuduh yang memenuhi galeri awam dan tertuduh yang memakai baju berwarna putih serta berseluar sukan berwarna gelap dilihat sempat melemparkan senyuman kepada keluarganya ketika hendak dibawa keluar dari kamar mahkamah. Bapa saudara mangsa, Razali Hassan, 50, ketika ditemui berkata kesemua ahlikeluarga bersyukur dan terharu dengan keputusan mahkamah itu namun mereka tetapbersedih kerana tertuduh terpaksa berpisah dari keluarga.
Beliau yang mewakili ahli keluarga tertuduh turut mengucapkan terima kasih kepada agensi-agensi kerajaan terutama Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Sekolah Menengah Bukit Tunggal yang banyak memberi sokongan moral termasuk khidmat kaunseling kepada keluarga itu sebelum ini.- BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan